7 juli 2016

Otravo neemt Scandinavische online reisorganisatie Flygstolen over

Amsterdam, 6-7-2016 – Sinds dinsdag 5 juli 2016 is Otravo eigenaar van de Scandinavische online reisorganisatie Flygstolen. Otravo is het moederbedrijf van Vliegtickets.nl, Vliegtickets.be, WTC.nl en Schipholtickets.nl. Inclusief de omzet van Flygstolen gaat Otravo nu richting een geconsolideerde omzet van € 500 miljoen.

Flygstolen is opgericht in 2004 en is vanuit het Zweedse hoofdkantoor actief met de succesvolle merken Flygstolen (in Zweden) en Tripmonster (in Denemarken en Noorwegen). Dankzij de in hoge mate geautomatiseerde bedrijfsprocessen is Flygstolen in staat om met slechts 30 fte’s een omzet van meer dan € 170 miljoen te realiseren.

Waarom heeft Otravo juist deze marktpartij gekozen als partner? De Scandinavische cultuur en mentaliteit liggen relatief dicht bij de Nederlandse. Ook het intensieve (online) reisgedrag van de bevolking in de Scandinavische landen is een bepalende factor geweest. Bovendien passen de merken van Flygstolen goed bij de strategie van Otravo, die gericht is op het versneld groeien van reeds sterke online reismerken.

De huidige directeur van Flygstolen, Linda Bjernstål, blijft in haar functie en zal nauw gaan samenwerken met de CEO van Otravo, Raymond Vrijenhoek. Over de overname zegt Bjernstål: “Voor het realiseren van onze ambitie om in Scandinavië marktleider te worden in de online verkoop van reizen, kan ik mij geen betere partner wensen dan Otravo. Er zijn eerder contacten geweest met geïnteresseerde partijen, maar dat voelde destijds niet goed. In de gesprekken met Otravo raakte ik ervan overtuigd dat een combinatie de juiste stap voor Flygstolen zou zijn. Hun uitgebreide kennis van de reisindustrie en hun ervaring met online en offline marketing kunnen onze sterke Scandinavische merken verder ondersteunen. Ik zie uit naar de reis die wij samen gaan maken.”

Raymond Vrijenhoek, CEO van Otravo, vult aan: “Voor ons is het de eerste internationale acquisitie. Samen met de opening van een kantoor in België later dit jaar, wordt Otravo zo in één keer een internationale speler. Over en weer kunnen de organisaties elkaar versterken: Flygstolen werkt zeer efficiënt met goede systemen, en wij hebben veel expertise in on- en offline marketing om de slagvaardigheid te vergroten. Vanzelfsprekend zijn er ook synergievoordelen op diverse fronten. Wij streven ernaar een leidende speler in de Europese markt te worden met leidende marktposities in een aantal landen. Daarvoor is Otravo op zoek naar potentiële groeibriljanten met een sterke ‘brand recognition’ in hun thuismarkt, zoals Flygstolen.”